Hi

Welcome To Anak SMP Blog

ini hanya sekedar Blog Anak SMP
harap maklum yaaa
Let's Go Blog

Sapa Nak Kerja Tukang Cuci, Gaji RM6,250 Sebulan

Bagi korang yang sudah bekerja, JR nak tanya sikit: berapa gaji korang sekarang? Gaji...maksudnya gaji pokok, elaun dan ganjaran tak masuk lagi. Sekali lagi soalan: berapa gaji pokok korang sekarang? Jika korang masih belajar, bila keluar kerja nanti berapa gaji yang jadi target korang? Asal jangan cakap gaji antara RM2,000 - RM3,000 sebulan sudah lah, kerana RM2,000 - RM3,000 sebulan ialah gaji penoreh getah Malaysia yang kini sedang menikmati zaman emas kerjaya mereka.

Sebenarnya mengikut satu kajian, ramai pemegang ijazah di negara ini menerima gaji tahunan tidak sampai pun RM30,000 setahun atau RM2,500 sebulan walaupun sudah lebih lima tahun berkhidmat di sesebuah syarikat. Ada ijazah, tapi bila hidup di kota metropolitan yang nak berak pun kena pakai duit ni, seksa tak terkata dengan pendapatan cuma RM2,000 - 3,000 ni.

Bagi korang yang mahu duit lebih kenalah rajin-rajin cari peluang kerja yang lebih lumayan. JR dalam hal ni ada terbaca dalam Telegraph Jobs, jawatan pencuci (cleaner) dengan gaji antara £10,000 - 14,999 setahun. 



Deep Cleaning Extraction System from Rotovac for carpet clenaing
Tukang cuci: kerja senang, upah lumayan!!

£14999 tu bukan satu jumlah yang kecil tau, sebab ia bersamaan RM75,000 setahun atau RM6,250 sebulan. RM6,250 tu cuma gaji pokok  tukang cuci saja, tak masuk elaun dan ganjaran-ganjaran lain lagi. Skop kerja sungguh mudah meliputi  kerja-kerja mencuci, mengilat dan vacuum  lantai. Kelulusan? Kelulusan tak penting, sebab itu ia tak dinyatakan dalam iklan tu. Yang penting rajin bekerja!!

Tapi jika korang berminat nak jadi tukang cuci dengan pendapatan yang menyamai seorang eksekutif kanan di Malaysia tu, korang kenalah berhijrah ke UK (bukan Ukay KL, tapi United Kingdom), sebab kekosongan itu wujud di West Midland, UK!!

Tapi jika korang tak kisah perlu berhijrah ke UK, korang boleh baca iklan kerja tukang cuci tu di sini.....

Share this:

ABOUTANAk SMP

Hello Friend Blogger everything, nice to know you. It is simply Blog CHILDREN junior high school, please Understandably still Caca Ruca. Visits on Friends All pronounced Thank Much...

Loading...

JOIN CONVERSATION

    Blogger Comment